Vårtecken

Nu börjar det märkas att sommaren är i antågande. Blommor växer upp över allt i vackra färger och solen värmer. Det ljusnar tidigare på morgonen och är ljust längre på kvällen. Skolan går mot sitt slut och snart slutar jag 9:an. Det känns väldigt overkligt att jag snart har gått ut hela högstadiet och nu ska börja på gymnasiet. Emellertid finns det ett långt sommarlov att se fram emot.

På sommarloven är det många som åker på långa resor, besöker badland, bor på hotell, tar sovmorgon varje dag, åker långtur med husvagnen och så vidare. Det finns numera otaliga platser man kan åka till och resorna beställs genom bara några klick på internet och visst är det fantastiskt att få se ett nytt land! Dock tror jag inte det är de dyra, långa resorna eller de kostsamma nöjesparkerna som gör sommarlovet till den perfekta sommaren. För mig är det de mindre sakerna som verkligen får mig att må bra och njuta av semestern.

Vad jag ser fram emot på sommaren är promenaderna i skogen medan solen går ner, att ligga på en filt i solen och läsa bok efter bok och att kunna gå upp precis när jag vill och vakna till fågelsång. Jag vill plocka bär, göra egen saft, äta mängder av hemodlade jordgubbar, bada i sjön och paddla kanot eller åka roddbåt. Jag vill kunna sitta på en brygga tidigt på morgonen och meta medan jag äter bit efter bit av hemmagjorda kakor. Jag vill ta med mig matsäck och gå på picknick, hoppa studsmatta, klättra i träd och geocacha.

Jag vill spela brädspel om kvällarna, plocka bär, baka tårta som vi sedan kan sitta ute på altanen och äta. När regnet faller vill jag sitta inomhus insvept i en varm filt och dricka varm choklad och så fort det avtagit vill jag gå ut och gå, bara för att njuta av den härliga luften som alltid blir efter ett regnväder. Ridturer, cykelrundor och vackra vandringsleder i naturreservaten som finns i närheten är sådant jag längtar efter varje år.

Känslan när man äntligen kan gå till skolan i enbart en tjocktröja är lika härlig varje år och första doppet i sjön och havet är också fantastiskt. Jag vill ut och tälta, svinga mig i gungor, känna doften av nyklippt gräs och ljudet av porlande bäckar.

Jag tror att vi ofta glömmer bort dessa små saker, dessa som inte är så märkvärdiga, dyra eller storslagna. Vi tänker ofta att man behöver åka långt eller åka på alla de där dyra aktiviteterna men dessa små gratisnöjen är det som verkligen förgyller mina sommarlov. Såklart åker jag och familjen också iväg och gör saker men ganska ofta handlar det om små utflykter, camping på inte allt för dyra platser, minigolf och sådant och jag tror faktiskt jag värdesätter det mer än om vi skulle åka till Spanien några veckor om året.

Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

