Påsken och dess betydelse

I helgen har jag varit på en undomskonferrens vid namn Tre Dagar för att tillsammans med andra ungdomar fira påsk. Det kom omkring 1000 personer till evenemanget. Det har varit en fantastisk helg med härliga vänner, lovsång, gudstjänster och massor av fika! Jag har ätit glass, diskuterat och pratat med folk, gått på workshop och lyssnat till olika personer på diverse seminarier.

Det har varit otroligt kul att få hänga med allt trevligt folk och jag har fått delta i många intressanta konversationer. Det är oerhört skönt att ha fått fira denna högtid tillsammans med folk som delar min syn på påsken. Det är inte bara en flummig högtid om harar, ägg och färgglada fjädrar utan har även en djupare innebörd. Att tro på en gud som älskade världen så mycket att han blev en av oss och dog för våra synder är en väldigt bra känsla. 

Jag har även lärt mig en del nytt. Till exempel har jag nu förstått att ”Påsk” ungefär betyder ”Gå förbi” vilket kommer från tiden då israeliterna var fångar i Egyptien. Ett antal plågor sändes över Egyptien för att farao vägrade släppa slavarna fria. Den sista plågan innebar att allt förstfött dog under en natt. Dock gick den onde förbi israeliterna hem utan att skada dem. Därav namnet ”Påsk”.

Nu har jag ganska nyligen kommit hem och har till och med letat påskägg (Nej, man blir inte för gammal för påskägg!). Jag tänker ta det lugnt resten av kvällen. Säga vad man vill om ungdomsmöten av det här slaget men trött blir man.

Glad påsk!

Det här inlägget postades i Kyrkligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

