Skriva

Något som jag tycker är fantastiskt roligt är att skriva egna berättelser. Det är otroligt kul att med hjälp av ord och meningar skapa någonting. Jag får utlopp för min kreativitet och det är skönt att kunna varva läsning med att skriva egna historier. Det roliga med att skriva själv är att man kan hitta på precis vad man vill. Jag skriver för att det är kul och inte för att andra ska läsa. Det är ett bra tips till er som får lust att prova på att skriva. Skriv för att ni tycker det är ROLIGT. Att försöka sig på ett romanprojekt bara för att få många läsare är inte alls lika kul som att skriva en bok bara för att ha kul. Man kommer dessutom framåt mycket snabbare om man gillar det man gör och skriver om. Jag föredrar att skriva i genren fantasy. Nutid och deckare har liksom aldrig varit min grej. Det går framåt så otroligt långsamt varje gång jag försökt mig på något sådant.

Ett bra skrivtips:
Om du har lätt för att koncentrera dig med ljud i bakgrunden så sätt på musik och skriv till det. Ska du skriva en superspännande scen så sätt på musik som ger dig rätt känsla. Gärna instrumental så att man inte börjar fokusera på vad det är de sjunger för något. Vill du skriva en otroligt sorglig scen så sätt på en musik som nästan får dig att börja gråta. Fungerar superbra för mig. Jag lyssnar alltid på musik när jag skriver.

Jag har påbörjat ett romanprojekt nu i genren fantasy. Jag bara älskar den genren av någon anledning. Jag läser hur mycket fantasy som helst, jag åker på fantasylajv och jag kollar på fantasyfilmer. Kort och gott så är det en genre jag gillar och därför skriver jag i den genren trots att jag vet att det kan bli svår att få in en fantasyserie hos något förlag när jag inte givit ut något tidigare. Men jag skriver enbart för att det är så otroligt kul som jag nu nämnt ganska många gånger. Jag håller på att bygga upp världen som berättelsen ska utspela sig i och det går ganska bra än så länge även om avstånden är supersvåra att få till. Hur stor skogen ska vara, hur höga bergen ska vara, hur långt det ska vara mellan städerna o.s.v. Men i övrigt går det väldigt bra. Jag är uppe på 33000 ord och 150 000 tecken (utan blanksteg) än så länge så jag kommer framåt 😀

Ha det så bra, Mvh Julia 🙂

Detta inlägg publicerades i Skrivande. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar